HANGI ALANA YATIRIM YAPMALI: GIRISIMCILIGIN OZET GORUNTUSU

Türkiye’de bazı sektörler, geleceğin Messi’si olur diye alınıp 10 yıl sonra bile patlayamayan futbolcu adaylarına benziyor.

Bazı sektörlerin pazarları dünyada genelinde ciddi gelişmeler gösterse bile Türkiye’de bir adım ileri gitmiyor. Milyon tane mühendisin olduğu Türkiye’den halen dünya standartlarında bir software şirketi çıkmamış olması veya 20 milyona yakın öğrencinin bulunduğu ülkede e-öğrenme sektörünün FATİH Projesi‘ne rağmen bir adım atamaması tesadüf mü?

Girişimcilerin en büyük kabusudur, doğru alanda doğru zamanda doğru fikirle iş dünyasına girebilme endişesi… Bir girişimin başarılı olmasının parametrelerini anlatan, her tür taktiği, tecrubeyi paylaşan bir çok yazı bulmak çok mümkün. İşi kendimce özetlemeye çalışayım, kendi girişim tecrubemden edindiğim en önemli tecrube pragmatik olmaktır; işinize yarayanı alın, yaramayanla kesinlikle vakit kaybetmeyin. Yine pratik olmak gerekirse temel başarı parametreleri aslında üç tanedir: para, fikir ve network.

Kiminde bu üç parametrenin hepsi bulunur, kiminde bazıları kiminde de hiç biri… Matematik kökenli olduğumu ispatlayarak size 8 tane olasılık olduğunu hemen söyleyeyim!.. Hadi inceleyelim:

TABLO1

Her şey bir yana, bu tablonun en belirleyici paratmetresinin “fikir” olduğunu düşünüyorum. Bu para ve/veya network sahibi olmayan genç girişimci için iyi bir fikir bulmak; para ve/veya network sahibi olan girişimci adayı içinde hangi alanda yatırım yapmaya karar verme için fikir bulmak anlamına geliyor.

Dünyanın en iyi pazar analizi, danışmanlık şirketlerinden biri olan Gartner’ın her yıl çeşitli alanlarda yayımladığı “hype cycle” lar bu fikir aşamasında ciddi derecede faydalı olabilir diye düşünüyorum. Örneğin aşağıda Gartner’ın 2012’de yayınladığı “Öne çıkan teknolojiler“ (emerging technologies) hype cycle grafiği mevcut:

gartner-hype-cycle-2012.large_

Öncelikle hype cycle kavramının ne olduğunu kısaca anlamak gerekirse, grafik temel olarak teknolojik gelişmelerin zamana bağlı beklenti yüksekliğini gösteriyor. Terimleri kısaca açıklamak gerekirse:

1) Teknolojiyi Tetikleyen Etkenler: potansiyel olarak devrim niteliğinde bazı gelişmeler başlangıç ivmesini verir. Henüz piyasada kullanılabilir bir ürün yoktur.
2) Aşırı Beklentinin Zirveye Ulaştığı Nokta: Erken bazı başarı hikayeleri gerçekleşir ancak çoğunlukla başarısızlık hikayeleri mevcuttur.
3) Aydınlanma Eğrisi: Başarı hikayelerinin artmaya başladığı, ikinci ve üçüncü generasyon ürünlerin yavaş yavaş ortaya çıkmadığı zamandır.
4) Üretkenlik Aşaması: Uygulamaların trend olduğu aşamadır.

Aşağıdaki resimde grafikteki her bölgenin anlamı görsel olarak açıklanıyor:

Hype-Cycle-General

Tüm bunlardan yola çıkarak, dünya genelinde öne çıkan teknolojiler arasında yatırım yapmaya, ürün çıkartmaya en uygun alanların başında “predictive analytics” in geldiğini görüyoruz. Yani temelde büyük verinin akıllı algoritmalara analiz edilmesi sonucunda ileriye yönelik tahminlerde bulabilen yazılımlar bu aralar oldukça popüler konular. Zaten son 5 yıldır, büyük veri, makine öğrenmesi (machine learning) gibi konular sürekli gündemde.

Gartner ve benzeri şirketlerin yayınladığı analizlerden faydalanmayı tüm girişimcilere öneriyorum. Her ne kadar bu tarz analizler lokasyondan yani ülkelerin kendi dinamiklerinden bağımsız olarak yapılsa da, sonuçta önemli kararlar arefesinde önemli dayanak noktaları olabilirler.
Girişimciliğe karar vermek ve sonrasında yılmadan devam etmek oldukça büyük kararlılık gerektiren bir iştir. 2012’de Türkiye’de kurulan Girişimcilik Konseyi’nin amblemi de biraz talihsizce secilmiş olduğu açık olmasına rağmen istemeden de olsa girişmciliğe dair her zorluğu temsil ediyor:

girisimcilik-konseyi-faaliyetlerine-basladi-f4e

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s