EGITIM SISTEMINE CARE ONERILERI 1 / ISTIHDAM ve ATAMA SORUNU

Ülkemizde bir çok öğretmenin gereksiz olarak gördüğü e-öğrenme aslında öğretmenlerin en temel sorunu olan atama kaosuna bir çare olabilir.

E-öğrenme’nin ne kadar işe yaradığı konusu eğitimcilerin klasik ikilemlerinden biridir. Genelde bire bir öğrenmeye karşı bir rakip olarak algılandığından bazı kesimler tarafından gereksiz ve faydasız görülmekle birlikte artık şunu anlamalıyız:

E-öğrenme, Türk eğitim sisteminin en büyük kurtarıcılarından olacaktır.

elearning1

Öğretmenseniz,

i) Öğrencilerin bireysel özelliklerine hitap edebilmek,
ii) Öğrencilerin öğrenme durumlarını anlık olarak kontrol edebilmek ve gelişme durumlarını bilimsel olarak belirleyebilmek,
iii) Devamlı şekilde materyal hazırlamak,

ve benzeri onlarca yükten;

Öğrenciyseniz,

i) Zaman ve mekandan bağımsız olarak dilediğiniz materyale ulaşabilme,
ii) Kendi öğrenme stilinize uygun yöntemlerle konu öğrenebilme,
iii) Aklınıza takılan soruları 7/24 sorabilme,

gibi bir çok sıkıntıdan sizleri kurtaracak çözümlerin tamamı e-öğrenme sistemleri aracılığıyla gelir.

Bu yüzden hep beraber şunu da anlamalıyız:

E-öğrenme, klasik eğitim sisteminin rakibi değil tamamlayıcısıdır.

E-öğrenme dediğimiz kavramı kimileri TTNet Vitamin tarzı eğitici animasyon ve etkileşimlerden kimileri de eMBA programlarının kullandığı uzaktan öğrenme modüllerinden ibaret zannediyor. Çoğunlukla akla ilk gelen örnekler bunlar, ancak e-öğrenme bunların hepsi ve daha fazlası aslında.

Adı üzerinde e-öğrenme yani elektronik ortamda öğrenme kavramının içerisine aşağı yukarı elektronik ortamda öğrenmeyi kolaylaştırıcı her şey girmektedir.

Yıllardan beri akademik ortamın, eğitimin, e-öğrenmenin içinde hem eğitmen hem profesyonel çalışan hem akademisyen hem danışman hem de girişimci olarak rol almış biri olarak eğitim sistemini rahatlatacağını düşündüğüm ve ilkini bu yazıda ikincisini de devamındaki yazıda paylaşacağım 2 basit ama önemli olduğunu düşündüğüm öneri yapacağım:

İster özel girişim olarak ister devlet eliyle, Online Etüt Siteleri kurulmasının şart olduğunu düşünüyorum:

Yurtdışında oldukça yaygın olan canlı etüd siteleri ve en bilinen örneği http://www.tutor.com benzeri sistemler kesinlikle Türkiye’ye adapte edilmelidir. Belirli bir alanda uzmanlığa sahip kullanıcıyla, o alanda sorusu olan kullanıcıyı bir arayüzde buluşturup, aralarında kısa bir soru seansı yaşatıp, seans esnasında kaydını alan bu tarz siteler e-öğrenme’nin en güzel örneklerinden biridir ve istihdam yaratması açısından oldukça değerlidir.

elearning3

Her yıl öğretmen atamalarının büyük sorunlara yol açtığı ülkemizde, bir sanal soru-cevap platformu düşünelim. Sorusu olan öğrenciler, sorularını sorabiliyor ve kendi seçtiği hocalara belirli bir ücret karşılığında bu soruları cevaplatıyor… Hatta ülkemizde bazı özel girişimler benzer modelleri kullanmaya başladılar bile. Ancak benim önerim bu işin devlet eliyle bile oluşturulabileceği; bir çok farklı iş modeliyle çalışabilecek bu siteler aslında eğitim sistemimizin içinde bulunduğu çok temel 3 tane soruna çözüm olabilir:

i) Belirli bir alanda uzmanlık sahibi olup bunu değerlendiremeyen ve para kazanamayan büyük bir öğretmen topluluğunun derdine çare olmanın oldukça pratik bir yöntemi olarak görülebilir. Üstelik bu tarz ortamlar en iyi olanın yani en iyi soru cevaplayıp, kullanıcı memnuniyeti daha fazla olanın daha çok para kazanacağı ortamlar olacağından belirli bir rekabet ortamı ve beraberinde kaliteyi de getirecektir.

ii) Belirli alanlarda sorusu olan kullanıcılar (genelde öğrenciler) için mekan ve zamandan bağımsız bir kaynak olarak görülebilir.

iii) Bir süre sonra çok çeşitli alanlarda birikmiş binlerce kayıtlı seans olacağından içerik sıkıntısı için de ciddi bir çözüm olararak görülebilir.

Objektif olarak bakıldığında bu tarz “özel” bir girişimin yeterli maddi destek bulamayacağından dolayı Türkiye’de yaygınlaşmasının zor olduğunu düşünüyor ve en azından bir tanesinin devlet eliyle kurulmasının gerekliliğine inanıyorum.
Özellikle tekrarlamak gerekirse, istihdam yaratıcı özelliği sayesinde

• hem atama bekleyen öğretmenlere
• hem dershanelerin tekelleşme sorununa
• hem sınav ülkesi olan Türkiye’de dilediği zaman bilgi alma ihtiyacını gidermek isteyen öğrenci sorununa
• hem de halihazırda FATİH Projesi’nin de ciddi sorunlarından birisi olan içerik sorununa

bir çare olma yönünde önemli bir adım olabilir diye düşünüyorum.

eleaning2

Eğitim sisteminin şu an içinde bulunduğu sıkıntıların başında olan öğretmen atamaları konusunda yapılabilecekler üzerine alternatif bir bakış sunabileceğini düşündüğüm bu öneri umarım yapıcı tartışmaların başlangıcına yola açabilir.
Teknolojik gelişmeler ve bunların sağlayabileceği olası faydaları tehdit olarak algılamak genelde geri kalmış toplumların verdiği bir reaksiyondur.

Bazı öğretmenlerin kendilerine rakip veya tehdit, bazılarının da gereksiz ve/veya faydasız olarak gördüğü e-öğrenme kavramı ve genel olarak e-öğrenme sektörü aslında belki de öğretmenlerin hayatını kurtaracak çözümü getirecek olan tek çare olabilir.

Reklamlar

EGITIM SISTEMINE CARE ONERILERI 1 / ISTIHDAM ve ATAMA SORUNU” üzerine bir yorum

  1. Bunu Prof M. Ali Corlu uzun yillardir savunuyor; biz de ifade ediyoruz, online olmasi da gerekmiyor. Nasil ki avukatlara serbest meslek sahibi olarak baro’dan izinle serbest avukatlik ve buro acma izni veriliyorsa, ogretmenlere de bireysel ogretmenlik hakki verilebilir. Denetlenmesi mutlaka bir meslek odasi seklinde, bransa ozel yeterlikler acisindan yapilmak kaydi ile. Bu sekilde ogretmenler mezun olduklarinda is sahibi olmayi beklemeyecekler ve (alan egitimi bilgisinin – pedagoji degil) branslarina ozel ogretmenlik egitimini almak ve kendilerini gelistirmek icin efor sarfetmeleri gerektigini goreceklerdir.

    Serbest piyasa icinde hersey yerine oturur; devleti bu isten uzak tutmak gerekir. Bu girisimin arkasinda zaten merkeziyetcilikten uzaklasma geregi var. Ozet olarak, kurulmasini onerdigimiz; bir etut merkezi-dersane degil (online olmasi da gerekmiyor); “serbest ogretmenlik hakki” ve bunun devletten bagimsiz (ozellikle TTKB’den ve MEB’ten) meslek odasi vasitasiyla denetlenmesi.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s