PISA YIKILIYOR

Hayır hayır Pisa kulesi değil tabi ki… Başka bir Pisa’dan bahsediyorum, üzerimize yıkılması an meselesi olan bir Pisa’dan…

PISA sonuçları son günlerde herkesin dilinde. PISA yani Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı, temelde OECD ülkeleri ve diğer katılımcı ülkelerin dahil olduğu toplam 65 ülkede 15 yaş civarındaki gençlerin matematik ve fen bilimlerindeki başarılarını ölçme üzerine yapılan bir sınavdır.

pisa2012

Sonuçları, her ülke için belirli sinyaller verir. Özellikle gelişmekte olan ülkeler birbirleriyle kıyaslanır; her ülke geçmiş sonuçlarını yeni sonuçlarıyla karşılaştırır; ekonomi ile eğitim başarısı arasında ilişkiler kurulur vs.

Bu yılki istatistiklerden de dünya kadar analiz yapılabilir ve yapıldı da. Her yerde okuyoruz:

• Artık Uzakdoğu ülkeleri başı almış durumda. Finlandiya ilk kez ilk üçte değil.

• Türkiye Matematik sıralamasında OECD ülkeleri arasındaki sırasını koruyor, sondan üçüncüyüz.

• OECD ülkeleri arasında her üç alanda notunu en fazla artıran ülke Türkiye.

• Türkiye ekonomik performansı aynı olan ülkeler (Yunanistan, Sırbistan, Romanya, Kıbrıs Rum Cumhuriyeti ve Bulgaristan) arasında diğer üç ülkeyi geçerek Yunanistan ve Sırbistan’ın hemen altında yer alıyor.

Bu istatistik okumalar uzar da uzar, herkes işine gelecek şekilde yorumlar…

En nihayetinde öğrencilerimiz özellikle de matematik alanında OECD ülkeleri arasında son sıralarda… Son sıradalar da, kimse işin aslını sormuyor:

“ 15 yaşına dek hayatları matematik sorusu çözmekle geçmiş olan bu çocuklar hangi soruları çözemiyorlar da bu durumdayız ?! “

Oturmuş PISA raporunu incelerken kendimi bu soruyu sorarken buldum ve her şeyi bırakıp örnek soruları inceledim.

• Bisikletle 5 km. yolu 10 dakikada giden Ahmet daha sonra 10 km. lik bir yolu da 20 dakikada almıştır. Buna göre Ahmet’in yol boyunca yaptığı ortalama hız için ne söyleyebiliriz?

Öğrencilerimizin neredeyse yarısı yapamamış.

• Dört tane araba markası üç kritere göre bir tabloda karşılaştırılıyor. Herhangi bir kriter için hangi arabanın daha üstün olduğu soruluyor:

Öğrencilerimizden üçte ikisi yapamamış.

• Bir AVM girişindeki döner kapının 3 bölmesi var, her bölme 2 kişi alıyor. Kapı dakikada 4 devir yapabiliyor. Yarım saat içerisinde bu kapıdan kaç kişi geçer?

Öğrencilerimizin %85’i yapamamış.

Üstelik saydığım sorular dört seçenekten oluşan çoktan seçmeli sorular. Kafadan atsan doğru cevap olasılığın %25… Yani bu sınavı alan binlerce öğrencimiz soruların cevaplarını kafadan atsa, istatistiki olarak %25 başarıyı yakalayabilir. Ancak kendi bilgileri ile cevapladıklarında sonuç daha kötü oluyor!

Bir de sonucun yazarak verildiği sorular var, yani seçenek yok, doğrudan cevap yazılıyor… Bu tarz sorularda ise öğrencilerimizin başarısı %1 ile %5 arasında.

Haftalardır dershaneler konuşuluyor… Sınavlara hazırlayan, soru tekniği öğreten dershaneler!

Haftalardır eğitim sistemi, yeni sınav sistemi vb. konuşuluyor. Neyi ölçtüğü hiç bir şekilde belli olmayan sınavlar!

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Oysa gerçek yanıbaşımızda, lise seviyesindeki öğrencilerimizin daha oran-orantı kavramından haberi yok. Bu durumda OECD ülkeleri arasında notunu en çok artıran ülke olsak ne olur olmasak ne olur ?!

PISA yıkılmış ve biz altındayız…

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s