Türkiye’deki Sınavlar ve Eğitim Sistemi Hakkında Notlar

Eğitim sistemi ve sınavlar… Türkiye’de bu ikisi ayrılmaz bir bütünün parçaları. Ve hemen kabul edilmesi gereken bir diğer gerçek de şöyle:

Türkiye’de her yaş ve meslek grubunda gerçekleşen sınavlar eğitim sisteminin etrafında dönmüyor; eğitim-öğretim faaliyetlerinin tamamı sınav gerçeğinin etrafında dönüyor.

test

Sınav Uzmanı şirketini kurduğumdan beri Türkiye’deki bir çok sınav ve bu sınavlarda yayıncılık yapan fark kurumlarla iletişim kurma ve/veya bilfiil çalışma fırsatı yakaladım.

Sınav Uzmanı’nın her ne kadar sınav hazırlık süreçleriyle ilgili genel bir metodolojisi olsa da ister istemez her sınavın içeriği ile ilgili asgari de olsa bir ön çalışma yapmak durumunda oluyoruz.

Bu yıl özellikle üniversite sınavları ile ilgili yeni modüllerimizin içeriklerini elden geçirirken eğitim programlarını da bir göz gezdirme durumunda kaldık.

Ve yukarıda bahsettiğim acı gerçekle canlı olarak karşılaştık:

Bunun tam tersi olması gerekirken eğitim programlarının tamamen sınav hazırlık süreçlerine adapte edildiği bir durumdayız.

Bunu nasıl gözlemledin derseniz, herhangi bir dersin eğitim programını aldığınızda hemen kendini belli eden, alan bilgisi olmayan insanların bile şüphe ile yaklaşacağı ipuçları ile karşılaşabilirsiniz:

Problem tipi olarak adlandırabileceğiniz kavramların kendi başına konu olması bunun en basit örneğidir.

Lise Fizik ders pogramında, “Teraziler” diye bir konuyu görünce elimdeki dokümanı bırakma ihtiyacı hissettim. Fizikte teraziler diye bir konu tabii ki yoktur, “Denge” diye bir konu vardır ve teraziler denge konusunun pratiğinin yapılabileceği bir problem tipi olarak adlandıralabilir.

Denge konusu sınavlarda kendine çoğunlukla terazi problemleriyle yer bulabildiği için konunun kendisini bir kenara bırakıp sadece bu problem tipinin işlendiği bir konu yaratmışız fizikte!.. Terazinin ayarı biraz kaçmış gibi, ne dersiniz?!

Matematik’te de benzer durumlar mevcut;

5 işçinin 40 günde yaptığı işi 1 işçinin kaç günde yapacağını soran sadist “işçi problemleri”…
Aynı havuzu bir musluk 3 saatte doldururken diğerinin 5 saatte boşalttığı psikopat “havuz problemleri”…
Sürekli belirli miktarda süt ile suyun karıştırılıp alttan hile nasıl yapılırın öğretildiği “kar zarar problemleri”…

Hepsi lise matematik ders programının bir parçası.

Oysa ki matematikte “denklem kurularak çözülen problemler” diye bir kavram vardır. Daha da genel olarak ifade edilirse bu problemlerin tamamı, “okunulan bir iki cümlelik metni yine bir iki matematiksel denkleme tercüme edebilme” becerisini gerektirir. Hepsi aslında aynı beceriyi farklı şekillerde ölçmeye çalışan problemlerdir. Bunlar sanki birbirinden farklı türde konularmış gibi öğretildikçe psikopat havuz problemlerini çözüp, işçi problemlerini bir türlü anlamadığını söyleyen öğrenci tipleri yaratıyoruz!…

Ve bu şekilde, sadece problem tipi çözmeye yönelik bir öğretim olduğu sürece, öğrencinin “bu benim ileride ne işime yarayacak ?!”sorusu kadar anlamlı bir soru yoktur.

Tabii ki önemli olan “okuduğu yazılı bir metni matematiksel dil olan denklemlere çevirebilme” becerisini verebilmektir.

Bu durumun benzer örneklerini her derste görmek mümkün.

Özetle herhangi bir beceriyi ölçen problem tipleri, ölçülmek istenen becerinin önüne geçmiş hatta onu tamamen yok etmiş durumda.

Eğitimle ilgili olarak hiç bir şey alarm vermiyorsa sadece bu alarm vermeli.

Sınav sistemi ile ilgili bir aksiyon alınacaksa öncelikle önüne geçilmesi gereken durum; Sınav sisteminin eğitim sisteminin kendisini belirlemesi gerçeğidir.

Not: Zaman ilerledikçe Sınav Uzmanı kullanıcılarından her sınavda elde ettiğimiz verileri, eğitim sistemine geri bildirim olarak döndüğümüz haberleri de çok yakında medyada göreceksiniz.

Türkiye’deki Sınavlar ve Eğitim Sistemi Hakkında Notlar” üzerine 4 yorum

  1. yazılarınızı alt fonda kullandığınız fotoğraf nedeniyle tam okuyamıyorum dikkate alırsanız sevinirim saygılarımla Kubilay Bölük

  2. Sayın Can Bey;

    Yazılarınızı ilgiyle takip ediyorum. Görüşlerinize katılmakla birlikte çözülemeyen problemler içinde hepimiz yoğrulup gidiyoruz.Bırakın bizim kuşağı gelecek nesillerede aynı değirmene su taşıtılıyor.
    13 yaşında orta okul 7 sınıfta bir oğlum var.Birlikte ders çalışıyoruz ve kitaplarda gördüklerim işin daha da beter bir hal aldığı. Dün bir haber okudum ,Milli eğitim bakanı Ali Nesin den lise için matematik kitabı yazması istenilmiş. Katılırmısınız bilmiyorum ama bence kitaplardaki konular azaltılmalı çünkü konu fazlalığı içinde yüzüyoruz.Sürekli test , ödev.Çocuklar bitmiş haberleri yok. Çocuk spor yapamıyor,sanatla uğraşamıyor tavuklar gibi gereksiz bilgi gagalatılıyor. Söylenen şu ya bu deveyi güdeceksiniz yada…
    Sizden ricam matematik ve fen konularında ilgili olan oğluma bu sistemin dışında ışık tutacak kaynak
    önermeniz. Teşekkürler
    Kubilay Bölük

    • Merhaba,
      Çok teşekkürler, aslında Ali Nesin’in 9. sınıflar için yazıp görücüye çıkardığı taslak niteliğinde bir çalışma var: https://matematikkoyu.org/e-kutuphane/ders-notlari/000_sinif9.pdf

      Bunun haricinde haklısınız tabii, sistem hata yapanı sert şekilde cezalandırma üzerine kurulu ki aslında düşünsel sürecin ve keşiflerin en önemli kısmı deneyip hata yapma… Dolayısıyla daha temelden sıkıntılı bir durum var. Kaynak konusunda biraz düşünmem lazım onun yaş grubu açısından.

      Ancak doğrudan önerebileceğim bir şey bu yaşta satranç oynamaya başlarsa veya oynuyorsa biraz da ileri seviyede devam ederse (tabii ilgilendiği takdirde) baya faydalı olacağını düşünüyorum… Satranç, düşünsel süreci en saf şekilde yaşatan oyun. Onun haricinde diğer derslerdeki alternatif kaynaklar konusunda biraz düşünüp döneyim size.

Bir Cevap Yazın

