Yeni Eğitim Programında Fizik Dersi hakkında kısa kısa…

Yeni eğitim programını fırsat buldukça incelemeye başladım.

Önceliği tabii ki alanım olan fizik ve matematik derslerine vereceğim. Ancak programdaki kazanımlar hakkında inceleme yapmaya başlamadan önce hiç yapmadığım bir şey yapıp bu tarz dokümanların vizyon-misyon kısmı denilebilecek bölümlere baktım. Genelde standart cümlelerle geçiştirilir o yüzden de çoğu insan okumaz.

Lafı uzatmayayım… Hızlıca bakarken iki önemli konu dikkatimi çekti. Öncelikle tekrar hatırlatmak isterim “Fizik” dersinden bahsediyoruz: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=48

Programın 9. sayfasından direkt bir alıntı. Başlık “Fizik Öğretim Programında Değerler Eğitimi” !

fizikmufredat.png

Diyor ki; “Bilim, içinde geliştiği toplumun sosyal ve kültürel değerlerinden bağımsız değildir”… Hatırlatıyorum, dersimiz Fizik!..

Şimdi bu tek cümle, programın devamını okuma isteğimi, evrensel değerlere bağlı bir Fizik dersi programı hazırlanmış olduğu ümidimi oldukça azalttı diyebilirim.

Tüm insanlığın ortak değeri olan bilim, özellikle de pozitif bilimler, tabii ki herhangi bir toplumun herhangi bir özelliğinden bağımsızdır. Bu daha bilim ile ilgili ilk nosyonun eğitim programında olmadığını göstermekte.

Neyse ilerleyelim; ikinci bir nüans şöyle: Başlık “Öğretim Programının Temel İlkeleri”fizikmufredat2.png

Verilmesi gereken temel ilkeler içindeki ilk madde Atatürk’ün referans verilmiş sözü ile ilgisini çözemediğim “Türk-İslam  bilim insanlarının çalışmaları tanıtılır” vurgusu…

Şimdi bu vurgu, bir eğitim programının parçası tabii ki olabilir ancak “bilim toplumun değerlerinden bağımsız değildir” vurgusu ile beraber alındığında ve verilecek temel ilkeler arasında ilk sırada gösterildiğinde insan durup bir düşünüyor:

Programa baktığınızda anlatılan konular; hareket kanunları, yer çekimi (Newton), elektrik-manyetizma (Faraday, Maxwell vb.), Atom Fiziği (Bohr, Rutherford,De Broglie, Heisenberg vb.)

Kazanımlar Hakkında Kısa Kısa…

Program incelendiğinde görüyorum ki; bir çok kazanımın birbiri olan bağlantısı es geçilmiş.

Sadece soruyorum :)!

i) Fizikte artık gerçekten “Transformatörler” diye ayrı bir bölüm anlatmaya gerek var mı?

Öğrenciye neden transformatörler diye ayrı bir bölüm saatlerce anlatılıyor ve öğrenciye ne kazandırıyor?!.. Temel prensipleri öğrenmek yetmez mi?!

Transformatör konusu artık 19. yüzyılın ve 20. yüzyılın başları için önemli olan ancak şimdi niye özellikle ders programın ayrı bir bölüm olduğunu hiç anlamadığım bir konu.

ii) Aynalar-Lensler vb. konular hakkında gerçekten de biraz abartmıyor muyuz?! Yani bu konularda da temel prensipleri öğrenen birey mevzunun detayına inmek isterse kendi başına yapamaz mı?!

iii) Newton kanunları 9. sınıftan 12. sınıfa kadar her programın içinde var… Bir kere verince yetmiyor mu?

İstisnasız her yıl tekrar edilmiş. Ya öğrencilere güvenmiyoruz ya öğretmenlere anlamına gelmiyor mu?

iv) Dalgalar konusunu 10. sınıfta öğretmeye başlamışız ve oldukça yer yapsıyor. Sonra 12. sınıfta basit harmonik hareket sonrasında yeniden başlıyoruz, doğru olarak. Elektromanyetik dalgalar vb. ile birlikte devam etmişiz. Şimdi programın bütününü ilgilendiren bir öneri yapayım:

Bakınız, elektrik-manyetizma, aynalar-lensler ve daha bir çok bölümde artık güncelliğini kaybetmiş veya opsiyonel olarak görülebilecek bölümler programın içerisinde. Bazı bölümlerde her yıl defalarca tekrar edilmiş; Newton kanunları, hareket yasaları vb.

Şimdi 12. sınıf programına bakıyorum:

Çembersel hareket, açısal momentum ve Kepler yasaları; sonrasında harmonik hareket, Dalgalar mekaniği ve Elektromanyetik Dalgalar; sonrasında Atom Fiziği, Radyoaktivite ve nükleer füzyon/fizyon; sonrasında Modern Fizik başlığı altında Einstein Görelilik kuramları!; sonrasında Büyük Patlama ve evrenin oluşumu; sonrasında Kuantum Fiziğine Giriş başlığında fotoelektrik olay, Compton, De Broglie; sonrasında Modern Fizik Uygulamaları başlığında yarı-süper iletkenler ve lazer…

Bir eğitim yılında hepsini öğrenmeye çalışan öğrenciye de öğretmeye çalışan öğretmene de yazık…Üstelik, alınmaca gücenmece yok ancak, fizik öğretmenlerinin içinde gerçekten kaç tanesi atom fiziği ve kuantuma giriş seviyesi ders anlatabilir biliyor muyuz, ölçtük mü?!

Önerim basit; alt sınıflardaki güncelliğini kaybetmiş gereksiz konulardan kurtulalım ve madem modern fizik anlatmak istiyoruz 11. ve özellikle de 12. sınıfın konularını programa yayarak ve daha detaylı anlatalım. Olmaz mı?!

Tabii ki olur.

Ufak bir not olarak belirtmeliyim ki şu hoşuma gitti. Her nesil Feza Gürsey’i bilerek yetişmeli:

fizikmufredat3.png

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s