Gündem Özel Programı Notları

  • Programın tamamını bulabileceğiniz bağlantı:

http://www.cnnturk.com/tv-cnn-turk/programlar/gundem-ozel/cocuklarimiz-neden-mutsuz

Program sırasında söylemeyi planladıklarımın ham hali aşağıdaki notlar. Zaten yazış şeklimden de bellidir :).. Çoğunu söyleyebildim, ne mutlu ki..

Deniz Bayramoğlu’nun bu programını önemli buluyorum, hem işlenilen konular hem de işlenme şekli açısından…

Şimdi gelelim notlara:

  • Öğrencilerin mutsuzluğu üzerine aslında çok derin sebepler var.

Özgür Bolat bu konuda daha teknik bilgi sahibidir vs. ancak mutluluk; insanların beklentilerinin seviyesi ile doğrudan ilişkili… Biz ise yavaş yavaş Türkiye’de gençleri, ‘hayattan hiçbir şey beklememe’ pozisyonuna itiyoruz…

 

  • Mutluluk kavramı, Gündem Özel’in önceki programında ele aldığı matematik ve hayat context’inde ele alınabilir. Biraz nerd bir örnek olacak ama mevzu şöyle:

Matematikte fonksiyon kavramını hepimiz biliriz… Bir yada çok değişkene dayalı olur fonksiyonlar. Hayatın kendisi de çok değişkenli bir fonksiyon; iş, ilişkiler, sağlık vb. bir çok parametreye dayanıyor. Matematikte bir fonksiyonu optimize etmeye çalışırken en yüksek/düşük (global extrema) değer tek parametreye göre yapılanda değil her parametreye göre yapılan ile elde edilir. Hayatta da böyle; mutluluğunuzun en fazla olduğu zamanlar sadece işinizin, sadece sağlığınızın veya sadece ilişkilerinizin yolunda gittiği değil hepsinin belirli bir dengede optimize olduğu zamanlardır.

 

Şimdi… hayata olan algısının en açık olan yaşlarda, 17’sine kadar hayatının tek parametresi zorunlu olarak  sınav başarısına indirgenmiş bir insan düşünelim. Mutlu olabilir mi?…

 

  • Türkiye’deki eğitim sisteminin durumunu Finlandiya modeli üzerinden eleştirmek tamamen yanlış bir tanı ve bizleri doğru yere yönlendirmez… Doğru soru ‘Finlandiya bunları yapıyor da biz niye yapamıyoruz?’ değil… Doğru soru ‘Bizim parametrelerime daha çok benzeyen Çin, Güney Kore, Hindistan, Singapur vb. ülkeler nasıl oluyor da bizden başarılı oluyor?’

 

Türkiye’nin parametreleri oldukça açık:

evrimagaci1

Türkiye’nin bu parametrelerinin hangisi Finlandiya’ya benziyor?!

 

Finlandiya nüfusu: 5.5 milyon!

Artış Hızı: % 0.4 ve nüfus azalıyor!

Politeknik öğrencisi 140 bin

Üniversite öğrencisi 170 bin

Üniversiteye girişte; ortalama, okul bitirme sınavı ve üniversite sınavına bakılıyor.

 

  • Türkiye’de öğrenciler mutsuz… Peki büyükler mutlu mu?

Birleşmiş Milletler tarafından yeni yayınlanan Dünya Mutluluk raporunda Kuzey Kıbrıs 61, ; Libya 68. ; Türkiye 69. çıkmış…

Worldhappiness.report

  • Eğitimin bir diğer ayağı öğretmenler mutlu mu?..

Aslında bu PISA raporlarından önce OECD ülkelerin genel eğitim durumlarıyla ilgili bir rapor yayınladı ama daha popüler diye biz PISA’yı konuşuyoruz. Bu raporda göze batan çok şey var; örneğin Türkiye’de öğretmenlerin kıdemi artsa da aldığı maaşın çok da değişmediği gözler önüne serilmiş vaziyette.

  • Diğer yandan Türkiye’de öğrencilerin başarı durumunu konuşuyoruz sürekli ancak öğretmenlerin de başarı durumlarına bakalım. KPSS Öğretmenlik Alan Bilgisi Sınavında Öğretmenlerin kendi ders verdikleri alanlardaki ortalamaları, öğrencilerin bu derslerdeli ortalamaları ile neredeyse aynı… Bu durum özellikle Matematik ve Fen Bilimlerinde daha da göze çarpıyor.

 

  • Türkiye’de bir insanın üniversite sınavında istediği bölüme girip; bu bölümden mezun olup, kendi mezuniyet alanında iş bulma olasılığı on binde 8-24… Yani en iyi ihtimalle %0.2 … 2.3 milyon arasında 5 bin kişilik bir kitleden bahsediyoruz…

 

  • Devlet tarafında acilen yapılması gereken şeylerden biri de şu:

2-3 milyon kişiyi bir Pazar sabahı aileleriyle beraber bir yere toplayıp 3 saatlik bir sınav yapıyorsunuz… Bu sınavlar çocuk yaştan başlayıp gençlik yıllarına ve sonra memuriyete doğru ilerliyor… Bir ülkenin yapabileceği en büyük ankettir bu… kim neye ne kadar yetenekli, özel yetenekli olduğu alanlar var mı en iyi ölçebileceğiniz bir anket ve bir yetenek havuzu oluşturabileceğiniz fırsattır… Ancak bu fırsatı bizim Türkiye’de sadece insanları elemek amacıyla kullanmamız büyük bir israf.

 

  • Son not: Wikipedia’nın yasaklandığı bir günde TV’de ‘gençler eğitimde neden (u)mutsuz’ konusunu tartışacak olmak…

Bilemiyorum Altan…

  • Bu Wikipedia ve genel olarak internet yasakları konusunda beni rahatsız eden stratejik hatalar…
  1. Benim ve daha bir çok insanın (muhtemelen çoğunluğun) yasağa sebep olan içeriklerin çoğundan haberi yokken artık herkesin bilmesi… yani aslında yasaklayarak bu içeriklerin ‘reklamını yapmamız’…
  2. Bu içerikleri artık daha görünür olduğundan muhtemelen hakkında yazan çizeni de artacaktır… Ve görmeyen sadece biz olacağız. Dünyanın geri kalanının üzerinde konuştuğu bir gündem yarattık (kendi elimizle) ve bu gündemi yine kendimize yasakladık… Bilemiyorum…
Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s